mandag 9. februar 2009

Update!

Nå skal jeg endelig få skrevet noe fornuftig på denne bloggen. Jeg har nå vært i Sør-Afrika i en og en halv uke, men det føles uendelig mye lenger. Jeg har nå kommet igang med prosjektet jeg skal være på, og jeg har kommet meg til rette i huset jeg skal bo i fremover. Men, dette innlegget skal dreie seg mest om starten av oppholdet. Når jeg har vært her litt lenger skal jeg fortelle mer om stedet jeg bor på Chintsa og skolen jeg jobber på. 
 
Men, nå blir det en liten oppsummering av de første dagene her i Afrika. Som nevnt i forrige innlegg startet oppholdet med en weekend i Cape Town, hvor jeg bodde i Table View, litt utenfor sentrum. Jeg ble tatt i mot på flyplassen av en av Aviva-teamet (rekken av organisasjoner som er delaktige i denne reisen kommer senere..) Jeg fikk kun en hel dag med sightseeing, men det var en utrolig flott dag. Ei dame ved navn Ursula kjørte meg og 5 andre volunteers, eller "voullies", som vi kalles her, rundt omkring på Cape Peninsula, den aller sørligste delen av Sør-Afrika. Vi stoppet på mange herlige steder!

Søndag i forrige uke var det dags for å dra videre for noen av oss. Jeg og 3 andre som også holdt til i Aviva-huset (ei skotsk jente, en skotsk gutt og ei amerikansk jente), tok flyet opp til East London sammen. Her ble vi møtt av en kar ved navn Tobs. Han fraktet oss til Buccaneers Backpackers, som er en slags backpacker-landsby i Chintsa. Stedet består av mange hytter, hus, dorms, svømmebasseng, volleyballbane.. Alt med beliggenhet midt i jungelen, 2 min unna verdens herligste strand. Et fantastisk sted! Her var i et par dager, og hadde litt "touchdown"-tid. Etter et par late dager var det klart for nok en utflukt. På dette punktet hadde vi blitt en god gjeng, omlag 14-15 voullies. Noen av disse er på mitt prosjekt, mens resten er på et dyreprosjekt rett i nærheten her (jeg vurderer noen uker på det prosjektet på slutten av oppholdet, man får mate og kose med løveunger!!) Men, tilbake til utflukten. Denver, en av de som jobber for organisasjon nr tre, Volunteer Africa 32 degrees south, eller VA32, kjørte oss ut til en annen liten by i nærheten her, men litt lenger inn i Transkei. Her ble vi sluppet av, for så å ta beina fatt i en times tid. Etter en flott tur igjennom jungelen, dukket paradis opp, i form av et elvebasseng omgitt av klipper. Alle som en hoppet vi uti det lunkne (men, rene!) vannet. Vi spiste lunsj på klippene, og dro videre mot utfluktens mål, Mama Tofus landsby. På ettermiddagen ankom vi NxghingNxgholo (navnet er vanskeligere å uttale en du tror, X-en er en klikkelyd..). Her ble vi møtt av sang og dans, utført av kvinner i alle aldre. Etter en halvtimes oppvisning fikk vi endelig møte Mama Tofu. Hun er en 90 år gammel Xhosa-kvinne, som inviterer tilreisende til å komme på besøk til landsbyen for å bli bedre kjent med den lokale kulturen. Hun lærte, eller prøvde å lære oss grunnleggende Xhosa, blant annet de tre ulike klikkelydene.. Jeg begynner faktisk å få teken på det nå, siden jeg jobber på en Xhosa-skole. Dagen hos Mama Tofu endte med kjøp av lokal håndverk, tradisjonell middag og overnatting i en av hyttene i landsbyen. En minnerik og lærerik dag!

Etter denne utflukten var det klart for å komme seg endelig til rette på de ulike prosjektene. Vi var en liten gjeng som ble plassert i Chintsa sentrum, hvor skoleprosjektet er, og en litt større gjeng som ble plassert på Inkwenkwezi private Game Reserve. Jeg har på disse dagene fått mange gode venner, både dyre-voullies og skole-voullies. Vi kommer til å møtes mye fremover, da vi har samme utflukter, resaurant-besøk osv planlagt framover. Veldig mye bra folk!

Så, nå er jeg altså på plass der jeg skal være. Jeg bor i et kjempefint hus i Chintsa East, 3 minutter unna stranden, 15 minutter unne Buccs, 5 minutter unna butikken.. Veldig bra sted! Og, jeg deler rom ei kjempegrei jente fra Australia, som også skal være her en god stund framover. Jeg skal skrive mer om hverdagen her i Chintsa om et par dager, da dette innlegget er mer enn langt nok allerede! 

Og, jeg har prøvd i en time nå å legge ut bilder, men blogspot er ikke min venn idag, så jeg blir bare avvist. Men, for dere som har facebook, bilder kommer! Og, jeg satser på å bi venn med blogspot innen neste innlegg.. Om du har lest hele dette innlegget er jeg veldig imponert, men veldig takknemlig! Og, legg gjerne igjen en kommentar.. Jeg skal avslutte med å si at jeg har det fantastisk bra her, og at jeg har stor tro på et flott opphold i dette herlige landet!

5 kommentarer:

  1. ja, nei æ år no bare lægg igjen en kommentar da. vi føller spente med her vettu:) og ja æ lest hele innlegge seff! alle stedsnavnan fikk mæ te å få lyst te å slå opp på kartet! arti å hør at alt e bra å at du trives. klem fra am

    SvarSlett
  2. så gøy å lese ane!! virker som du opplever mye allerede, etter bare noen få dager..

    skulle gjerne vært med til Mama Tofu;) Africa in my heart<3

    SvarSlett
  3. Høres kjempspennende ut Ane, misunner deg!!
    Håper du får en herlig tur!:)

    SvarSlett
  4. Ååh. Høres helt fantastisk ut. Det her har jeg og lyst til å gjøre! Kanskje neste år. ;)

    Håper du får det fint videre! :)

    SvarSlett
  5. Hei Ane! Så spennende å lese om turen din! Du får nok uforglemmelige opplevelser og et annerledes liv disse månedene. Nyt dagene!- Vi drar på vinterferie til Bergen på fredag; snø og kulde både her og der... Tenker på deg! Hilsen Turid

    SvarSlett