torsdag 19. februar 2009

Hello, okey

Jeg måtte bare kalle dette innlegget for "Hello, Okey". Opphavet til sitatet kommer fra en av våre mange spaserturer fra skolen og hjem. Alle hilser på alle, uansett om du er Xhosa, Afrikaaner, eller engelsktalende. For oss er det naturlig å si "Hello", og vi gjør derfor som regel det. (Vi prøver å smette inn et "Molo/Moloweni nå og da, da det er "hallo" på Xhosa). Men, det var altså her en dag vi møtte en smilende Xhosa-mann på vår ferd tilbake til kontoret. Og, vi sier alle "hello", og han svarer. Han svarer ikke "hello", neida, vi fikk et bredt smil, og et tydelig "Okey!". Ikke alle er like gode i engelsk.

Jeg må videre bare beklage at det har blitt langt færre innlegg på bloggen enn jeg først planla. Men, her er grunnen: jeg har kun tilgang på nett frem til kl fire på hverdager, så nå sola skinner og været er bra, da frister det mer å dra på stranda enn å sitte inne. Men, her kommer en liten oppdatering fra den siste uka. Heng på!

Jeg starter der forrige blogginnlegg sluttet; helgen. Forrige helg gikk med til diverse aktiviteter her hjemme i Cintsa. Været var ikke helt på topp, men da er det bare å utnytte de mulighetene man har. Vi hadde en vellykket Braii, som vanlig, på fredag i the White House. Vi rakk å fyre grillen før regnet kom.. Lørdag var en morsom dag. Jeg og ei som heter Carla hadde tidligere i uken meldt oss på Surf School på Buccaneers, så vi var litt spente på hvordan det skulle gå, da ingen av oss har surfa før. Vi møtte Denver, surfelæreren, som også jobber sammen med oss hos VA32 på Buccs tidlig lørdag morgen. Han ga oss brett og våtdrakt, og vi var igang. Vi lærte kun basic surfekunnskap, og prøvde oss i vannet i to-tre timer. Bølgene var desverre altfor store for oss nybegynnere, så vi må praktisere våre ferdigheter ved en senere anledning. Men, det var "good fun", som de sier her! For min del resulterte bæringen av brettet ute i vannet i timesvis det mest horrible blåmerket jeg noen gang har hatt.. Til og med Denver var imponert.

Lørdag var jo Valentines Day, og det er en stor dag her i Sør-Afrika. Hjemme i The White House disket vi opp med vin, ost og kjeks, og "The best lovesongs of all time" på den lokale musikkkanalen på TV. Koselig! Vi dro etterhvert ned til den lokale puben, og fortsatte videre over stranda til Buccs, der de hadde egne Valentines-drinker å tilby. Morsomt.

Natt til søndag var det drama i the white house. Jeg, Mandy og ei som heter Jo ble alle syke natt til mandag. For min del betydde det magekramper og feber i 24 timer, merkelig sykdom. Men, nå er jeg i fin form, og bra er det. For, i morgen drar jeg og 7 andre (en gjeng fra Ink) til Cape Town for helgen! Det blir så bra. Vi planlegger tur til Robben Island, Table Mountain, Lions Head, kanskje litt shopping, kanskje litt strandliv.. Tiden vil vise. Uansett, jeg gleder meg stort! Og, det beste er at jeg endelig skal få snakke NORSK. Jeg skal møte Kjersti, min venninne som jobber som frivillig i Cape Town, og de andre jentene jeg møtte da jeg først kom til CT. Og den andre nordmannen (kvinnen?) jeg gleder meg til å møte er Henriette!! Hun er tilfeldigvis i CT samme helg som meg, er ikke det fantastisk? Jo. Nei, jeg tror dette blir en herlig weekend.

Nå må jeg avslutte her. Har en haug av ting som skal gjøres.. Vaske klær, pakke saker til helgen, stikke innom sportsarrangementet vi har hver tirsdag og torsdag, OG gå ut å spise med gjengen da det er Amys (kunstneren) siste dag her i Cintsa.

Oppdatering kommer over helgen! Håper alle har det bra, det har ihvertfall jeg. Kjenner jeg stadig synker inn i den Afrikanske rytmen.. Jeg har aldri hatt et mer langsomt ganglag, og det føles godt! God helg folkens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar